„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Inspiracją do stworzenia warsztatów laboratoryjnych w naszym przedszkolu jest wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym dzieci. Ważnym elementem nauki jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez ciekawe eksperymenty, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia. Dziecko z własnej woli podejmuje działalność, aby zaspokoić potrzebę poznawania otoczenia. W trakcie zabawy badawczej dziecko odkrywa nieznane mu dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk.
Badaniu, obserwacji i odkrywaniu właściwości rzeczy i zjawisk towarzyszy napięcie, które dostarcza dziecku różnorodnych przeżyć: zadowolenia, satysfakcji, radości z tego, że coś poznało, odkryło, doszło do jakiegoś wniosku. Ten ładunek pozytywnych emocji, jakie niesie ze sobą zabawa badawcza, sprawia, że ma ona ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka.
Przewidzieliśmy realizację 28 warsztatów (jeden warsztat w tyg. dla każdej grupy). Plan warsztatów został przygotowany i dostosowany do wieku dzieci/grupy, ich możliwości i zainteresowań.
W pierwszym tygodniu warsztatów wraz z grupami 5 i 6 latków szyfrowaliśmy wiadomości/obrazki pisane i tworzone za pomocą poznanych atramentów sympatycznych: z soku z cytryny, mleka i sody oczyszczonej. Następnie nauczyciel prowadzący odszyfrował te wiadomości za pomocą wysokiej temperatury (żelazko, ogień), a dzieci samodzielnie za pomocą soku z buraka. Odszyfrowane wiadomości przedszkolaki jako pamiątkę zabrały do domu.
Z młodszymi grupami 3 i 4 latków pobawiliśmy się „kolorami”, tworząc tęczowe obrazki z cukierków i wspaniale mleczne kompozycje malując na mleku barwnikami spożywczymi. Zabawa była przednia a i cukierki smaczne 🙂
Po realizacji zajęć mamy nadzieję, że dzieci rozwiną w sobie ciekawość do własnego badania i doświadczania okolicy.
Natalia Dziedzic i Agnieszka Mochalska,
nauczyciele Przedszkola Niepublicznego „Iskierka”