Od dwóch miesięcy nasze życie bardzo się zmieniło. Dla niektórych stanęło na głowie. Sytuacja zmusiła nas do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. I do tej nowej rzeczywistości, na nowych warunkach musimy się przyzwyczaić.
Jak mantrę powtarzam, że od tego, jak my radzimy sobie z trudnościami, frustracjami i wyzwaniami, zależy to jak radzą sobie nasze dzieci. Im więcej spokoju w nas, tym spokojniejsze nasze dzieci.
Niektórzy muszą pozostać jeszcze w domu. Inni muszą wrócić do pracy.
Zgodnie z rozporządzeniami i zaleceniami, otwieramy nasze przedszkole. Jego funkcjonowanie będzie wyglądało inaczej niż dotychczas i dlatego powinniśmy o tym uprzedzić dzieci. Mam nadzieję, że poniższe wskazówki będą pomocne i pozwolą nam i naszym dzieciom wrócić do przedszkola z optymizmem i radością.
Poradnik dla Rodzica
- Jeśli jeszcze nie rozmawialiśmy z dzieckiem o obecnej sytuacji i występowaniu wirusa, musimy to koniecznie zrobić. Odsyłamy do artykułu na naszej stronie internetowej
https://przedszkoleiskierka.pl/e-iskierka/dla-rodzicow-e-iskierka/6457/co-powiedziec-dzieciom
- Wytłumaczmy dziecku, że coraz więcej wiemy o wirusie i wiemy co robić, aby pozostać zdrowym.
- Musimy często i dokładnie myć ręce
- Kaszląc lub kichając zasłaniamy usta łokciem – kichamy do rękawa (to bardzo ważna umiejętność, której musimy nauczyć dzieci, nie tylko w czasie i na czas pandemii)
- Musimy myć zabawki, więc Panie w przedszkolu będą to robiły
- Nie wszystkimi zabawkami można się bawić, bo nie wszystkie można często myć
- Nie przynosimy do przedszkola zabawek z domu
- Maseczki lub przyłbice, które nosimy pozwalają nam zachować zdrowie (jeśli dziecko nie wie, co to jest przyłbica, wytłumaczmy mu, pokażmy na zdjęciu)
- Nie przytulamy się, staramy się nie dotykać innych, żeby nie pozwolić wirusowi na przeskakiwanie na ludzi
- W związku z tym w przedszkolu będzie mniej dzieci, żeby każde miało dużo miejsca i żeby wirus nie dał rady przeskakiwać na innych
- W tym samym celu poznamy nowe zasady przebierania się w szatni i witania z innymi
- Nie podajemy ręki na powitanie ani na pożegnanie
- Starajmy się używać określeń pozytywnych. Umysł człowieka, a szczególnie dziecka jest bardzo wyczulony na sformułowania wywołujące poczucie zagrożenia. Odbieramy je podświadomie, dlatego tak duże znaczenie ma to jakich określeń użyjemy.
- nosimy maseczki, „żeby być zdrowym”, a nie „żeby nie zachorować”
- w przedszkolu jest mniej dzieci, „żeby każde miało dużo miejsca i żeby wirus nie dał rady przeskakiwać na innych”, a nie „żeby się nie pozarażać”
- Pamiętajmy, że po tak długiej przerwie, nasze dzieci będą potrzebowały trochę czasu na adaptację. Szczególnie, że warunki i sytuacja bardzo się zmieniły. Musimy przypomnieć sobie zasady, które stosowaliśmy kiedy dziecko przychodziło do przedszkola pierwszy raz.
- Dajmy sobie rano trochę więcej czasu, żeby się nie spieszyć, nie poganiać nawzajem. Pamiętajmy, że w przedszkolu będą obowiązywały zasady, które mogą wydłużyć czas oddania i odbioru dziecka
- Szczególnie w przypadku młodszych dzieci, nie spóźniajmy się przy odbiorze dziecka z przedszkola. Jeśli nie możemy odebrać dziecka wcześniej, uprzedźmy je o tym, umówmy się na konkretny czas (po obiedzie, po podwieczorku itp.)
- Nie rozmawiajmy przy dziecku o naszych obawach związanych z powrotem do pracy, do przedszkola
- Zachowajmy spokój i optymizm. Zaufajmy osobom, którym powierzamy opiekę nad naszymi dziećmi
Życzymy powodzenia i na wszystkich czekamy z niecierpliwością.