Jak porozmawiać z dzieckiem o powrocie do przedszkola

 

Od dwóch miesięcy nasze życie bardzo się zmieniło. Dla niektórych stanęło na głowie. Sytuacja zmusiła nas do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. I do tej nowej rzeczywistości, na nowych warunkach musimy się przyzwyczaić.

Jak mantrę powtarzam, że od tego, jak my radzimy sobie z trudnościami, frustracjami i wyzwaniami, zależy to jak radzą sobie nasze dzieci. Im więcej spokoju w nas, tym spokojniejsze nasze dzieci.

Niektórzy muszą pozostać jeszcze w domu. Inni muszą wrócić do pracy.

Zgodnie z rozporządzeniami i zaleceniami, otwieramy nasze przedszkole. Jego funkcjonowanie będzie wyglądało inaczej niż dotychczas i dlatego powinniśmy o tym uprzedzić dzieci. Mam nadzieję, że poniższe wskazówki będą pomocne i pozwolą nam i naszym dzieciom wrócić do przedszkola z optymizmem i radością.

 

Poradnik dla Rodzica

  1. Jeśli jeszcze nie rozmawialiśmy z dzieckiem o obecnej sytuacji i występowaniu wirusa, musimy to koniecznie zrobić. Odsyłamy do artykułu na naszej stronie internetowej

https://przedszkoleiskierka.pl/e-iskierka/dla-rodzicow-e-iskierka/6457/co-powiedziec-dzieciom

  1. Wytłumaczmy dziecku, że coraz więcej wiemy o wirusie i wiemy co robić, aby pozostać zdrowym.
  2. Musimy często i dokładnie myć ręce
  3. Kaszląc lub kichając zasłaniamy usta łokciem – kichamy do rękawa (to bardzo ważna umiejętność, której musimy nauczyć dzieci, nie tylko w czasie i na czas pandemii)
  4. Musimy myć zabawki, więc Panie w przedszkolu będą to robiły
  5. Nie wszystkimi zabawkami można się bawić, bo nie wszystkie można często myć
  6. Nie przynosimy do przedszkola zabawek z domu
  7. Maseczki lub przyłbice, które nosimy pozwalają nam zachować zdrowie (jeśli dziecko nie wie, co to jest przyłbica, wytłumaczmy mu, pokażmy na zdjęciu)
  8. Nie przytulamy się, staramy się nie dotykać innych, żeby nie pozwolić wirusowi na przeskakiwanie na ludzi
  9. W związku z tym w przedszkolu będzie mniej dzieci, żeby każde miało dużo miejsca i żeby wirus nie dał rady przeskakiwać na innych
  10. W tym samym celu poznamy nowe zasady przebierania się w szatni i witania z innymi
  11. Nie podajemy ręki na powitanie ani na pożegnanie
  12. Starajmy się używać określeń pozytywnych. Umysł człowieka, a szczególnie dziecka jest bardzo wyczulony na sformułowania wywołujące poczucie zagrożenia. Odbieramy je podświadomie, dlatego tak duże znaczenie ma to jakich określeń użyjemy.
  • nosimy maseczki, „żeby być zdrowym”, a nie „żeby nie zachorować
  • w przedszkolu jest mniej dzieci, „żeby każde miało dużo miejsca i żeby wirus nie dał rady przeskakiwać na innych”, a nie „żeby się nie pozarażać
  1. Pamiętajmy, że po tak długiej przerwie, nasze dzieci będą potrzebowały trochę czasu na adaptację. Szczególnie, że warunki i sytuacja bardzo się zmieniły. Musimy przypomnieć sobie zasady, które stosowaliśmy kiedy dziecko przychodziło do przedszkola pierwszy raz.
    1. Dajmy sobie rano trochę więcej czasu, żeby się nie spieszyć, nie poganiać nawzajem. Pamiętajmy, że w przedszkolu będą obowiązywały zasady, które mogą wydłużyć czas oddania i odbioru dziecka
    2. Szczególnie w przypadku młodszych dzieci, nie spóźniajmy się przy odbiorze dziecka z przedszkola. Jeśli nie możemy odebrać dziecka wcześniej, uprzedźmy je o tym, umówmy się na konkretny czas (po obiedzie, po podwieczorku itp.)
    3. Nie rozmawiajmy przy dziecku o naszych obawach związanych z powrotem do pracy, do przedszkola
    4. Zachowajmy spokój i optymizm. Zaufajmy osobom, którym powierzamy opiekę nad naszymi dziećmi

 

Życzymy powodzenia i na wszystkich czekamy z niecierpliwością.

 

Udostępnij