Co prawda nie posiadamy jeszcze zaawansowanych zabawek i sprzętu do nauki kodowania ale mamy za to najwspanialsze instrumenty jakie istnieją na świecie: nasze ludzkie mózgi! I to w jakiej ilości! My też chcemy kodować i włączyć się do akcji zatem będziemy kodować off-line przy użyciu tego co mamy: kartek papieru, kolorowych kredek i flamastrów, plastikowych kubeczków i innych drobnych pomocy, które sami sobie stworzymy.
Podczas tygodnia kodowania od 19 do 23 października będziemy bawić się w roboty sterowane głosem, kodować dźwięki i gesty za pomocą symboli, rysować abstrakcyjne obrazy za pomocą losowo wybranych poleceń, kodować i rozkodowywać proste i bardziej złożone figury, układać algorytmy do codziennych czynności oraz znajdować błędy w tych algorytmach.
Będziemy kształtować nasze umiejętności logiczno-matematycznego myślenia, na wiele różnych sposobów! Co prawda nie możemy zaprosić Was do naszego przedszkola ale koniecznie odwiedźcie naszą stronę www, podzielimy się z Wami niektórymi pomysłami na zabawy w kodowanie off-line dla najmłodszych. Udanej zabawy w kodowanie!
Nasze propozycje zabaw dla przedszkolaków starszych i młodszych
Na rozgrzewkę proponujemy dwie zabawy nie wymagające żadnych akcesoriów ani pomocy. Z małymi modyfikacjami, można je przeprowadzić z dziećmi w różnym wieku.
Zabawa w robota
Nauczyciel, mama lub tata wciela się w rolę robota. Robot rozumie tylko dwa polecenia głosowe: „w lewo” oraz „prosto”. Na polecenie „w lewo” robot wykonuje obrót w lewo (o 90 st. czyli o ćwiartkę koła, należy to dzieciom zademonstrować), na polecenie „prosto” robot idzie o krok do przodu. Robot rozumie też wypowiadane liczby do 5 (lub więcej lub mniej w zależności od wieku dzieci), czyli: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć to nasze zmienne. Dajemy dzieciom za zadanie skonstruowanie serii poleceń dla robota. Rodzic lub nauczyciel wykonuje te polecenia.
- Jakie polecenie wydamy aby robot ruszył o krok do przodu? Odpowiedź: „Prosto”
- Jakie polecenie wydamy aby robot obrócił się w lewo? Odpowiedź: „W lewo”
- Jakie polecenie wydamy aby robot przemieścił się o 3 kroki do przodu? Odpowiedź: „Prosto, prosto, prosto” lub krócej „Trzy prosto”
- Jakie polecenie wydamy aby robot odwrócił się w przeciwnym kierunku? Odpowiedź: „W lewo, w lewo” lub krócej „Dwa w lewo”
- Jakie polecenie wydamy aby robot wykonał pełen obrót? Odpowiedź: „W lewo, w lewo, w lewo, w lewo” lub krócej „Cztery w lewo”
- Jakie polecenie wydamy aby robot został obrócony w prawo, w stosunku do pozycji wyjściowej? Odpowiedź: „W lewo, w lewo, w lewo” lub krócej „Trzy w lewo”
- Jakie polecenie wydamy aby robot przeszedł dwa kroki do przodu, a następnie skręcił w lewo i przeszedł trzy kroki do przodu? Odpowiedź: „Prosto, prosto, w lewo, prosto, prosto, prosto” lub krócej „Dwa prosto, w lewo, trzy prosto”
Konstruujemy kolejne zadania stopniując stopień trudności i dobierając go do wieku dzieci. Możemy dodać więcej poleceń np. skok czy przysiad. Zamieniamy się też rolami: raz rodzic/nauczyciel będzie robotem a raz dziecko.
Zabawa kształtuje umiejętność logicznego myślenia, budowania ciągów instrukcji oraz dokładnego odtwarzania instrukcji.
Zabawa w budowanie algorytmów do codziennych czynności
Kolejna zabawa kształtująca logiczne myślenie do przeprowadzenia w każdym miejscu i każdej wolnej chwili, nie wymaga szykowania żadnych akcesoriów. W tej zabawie tworzymy logiczne ciągi czynności oraz wyszukujemy błędy w utworzonych ciągach.
- Jak może wyglądać algorytm siadania na krześle? Np.” Podejdź do krzesła i usiądź na krześle”. Hmm spróbuj precyzyjnie wykonać, tylko uważaj aby nie upaść! Czego brakuje? Już wiesz? Tak, powinno być: Podejdź do krzesła, odwróć się tyłem do krzesła, usiądź na krześle.
- Jak może wyglądać algorytm mycia zębów? Np. „Idź do łazienki, weź szczoteczkę, weź pastę, nałóż pastę na szczoteczkę, umyj zęby” Czy i tym razem czegoś nam nie brakuje? Tak! Musimy odkręcić tubkę z pastą czyli nasz algorytm będzie wyglądał następująco: „Idź do łazienki, weź szczoteczkę, weź pastę, odkręć tubkę z pastą, nałóż pastę na szczoteczkę, umyj zęby”
- A teraz uruchomcie wyobraźnię i budujcie wspólnie kolejne algorytmy czynności z życia codziennego: np. algorytm na wykonanie kanapki, algorytm na zrobienie sałatki owocowej, algorytm na ubranie się. Dobrej zabawy! Życzymy Wam przy tym dużo śmiechu!
Propozycje naszych nauczycieli na kolejne zabawy:
- Zabawy dla 3-latków
- Zabawy dla 4-latków
- Zabawy dla 5-latków
- Zabawy dla 5-latków
- Zabawy dla 6-latków – robot
- Zabawy dla 6-latków – dynia
- Zabawy dla 6-latków – kolorowe symbole 1
- Zabawy dla 6-latków – kolorowe symbole 2
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 1
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 2
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 3
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 4
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 5
- Zabawy dla 6-latków – ćwiczenie 6
Opracowanie: Nauczyciele z Niepublicznego Przedszkola Iskierka w Krakowie