Przedszkolaki kodują czyli #Code Week 2020 w Iskierce!

Co prawda nie posiadamy jeszcze zaawansowanych zabawek i sprzętu do nauki kodowania ale mamy za to najwspanialsze instrumenty jakie istnieją na świecie: nasze ludzkie mózgi! I to w jakiej ilości! My też chcemy kodować i włączyć się do akcji zatem będziemy kodować off-line przy użyciu tego co mamy: kartek papieru, kolorowych kredek i flamastrów, plastikowych kubeczków i innych drobnych pomocy, które sami sobie stworzymy.

Podczas tygodnia kodowania od  19 do 23 października będziemy bawić się w roboty sterowane głosem, kodować dźwięki i gesty za pomocą symboli, rysować abstrakcyjne obrazy za pomocą losowo wybranych poleceń, kodować i rozkodowywać proste i bardziej złożone figury, układać algorytmy do codziennych czynności oraz znajdować błędy w tych algorytmach.

Będziemy kształtować nasze umiejętności logiczno-matematycznego myślenia, na wiele różnych sposobów! Co prawda nie możemy zaprosić Was do naszego przedszkola ale koniecznie odwiedźcie naszą stronę www, podzielimy się z Wami niektórymi pomysłami na zabawy w kodowanie off-line dla najmłodszych. Udanej zabawy w kodowanie!

 

codeweek2020logo

codeweek2020banner

Nasze propozycje zabaw dla przedszkolaków starszych i młodszych

Na rozgrzewkę proponujemy dwie zabawy nie wymagające żadnych akcesoriów ani pomocy. Z małymi modyfikacjami, można je przeprowadzić z dziećmi w różnym wieku.

Zabawa w robota

Nauczyciel, mama lub tata wciela się w rolę robota. Robot rozumie tylko dwa polecenia głosowe: „w lewo” oraz „prosto”. Na polecenie „w lewo” robot wykonuje obrót w lewo (o 90 st. czyli o ćwiartkę koła, należy to dzieciom zademonstrować), na polecenie „prosto” robot idzie o krok do przodu. Robot rozumie też wypowiadane liczby do 5 (lub więcej lub mniej w zależności od wieku dzieci), czyli: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć to nasze zmienne. Dajemy dzieciom za zadanie skonstruowanie serii poleceń dla robota. Rodzic lub nauczyciel wykonuje te polecenia.

  • Jakie polecenie wydamy aby robot ruszył o krok do przodu? Odpowiedź: „Prosto”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot obrócił się w lewo? Odpowiedź: „W lewo”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot przemieścił się o 3 kroki do przodu? Odpowiedź: „Prosto, prosto, prosto” lub krócej „Trzy prosto”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot odwrócił się w przeciwnym kierunku? Odpowiedź: „W lewo, w lewo” lub  krócej „Dwa w lewo”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot wykonał pełen obrót? Odpowiedź: „W lewo, w lewo, w lewo, w lewo” lub krócej „Cztery w lewo”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot został obrócony w prawo, w stosunku do pozycji wyjściowej? Odpowiedź: „W lewo, w lewo, w lewo” lub krócej „Trzy w lewo”
  • Jakie polecenie wydamy aby robot przeszedł dwa kroki do przodu, a następnie skręcił w lewo i przeszedł trzy kroki do przodu? Odpowiedź: „Prosto, prosto, w lewo, prosto, prosto, prosto” lub krócej „Dwa prosto, w lewo, trzy prosto”

Konstruujemy kolejne zadania stopniując stopień trudności i dobierając go do wieku dzieci. Możemy dodać więcej poleceń np. skok czy przysiad. Zamieniamy się też rolami: raz rodzic/nauczyciel będzie robotem a raz dziecko.

Zabawa kształtuje umiejętność logicznego myślenia, budowania ciągów  instrukcji oraz dokładnego odtwarzania instrukcji.

Zabawa w budowanie algorytmów do codziennych czynności

Kolejna zabawa kształtująca logiczne myślenie do przeprowadzenia w każdym miejscu i każdej wolnej chwili, nie wymaga szykowania żadnych akcesoriów. W tej zabawie tworzymy logiczne ciągi czynności oraz wyszukujemy błędy w utworzonych ciągach.

  • Jak może wyglądać algorytm siadania na krześle? Np.” Podejdź do krzesła i usiądź na krześle”. Hmm spróbuj precyzyjnie wykonać, tylko uważaj aby nie upaść! Czego brakuje? Już wiesz? Tak, powinno być: Podejdź do krzesła, odwróć się tyłem do krzesła, usiądź na krześle.
  • Jak może wyglądać algorytm mycia zębów? Np. „Idź do łazienki, weź szczoteczkę, weź pastę, nałóż pastę na szczoteczkę, umyj zęby” Czy i tym razem czegoś nam nie brakuje? Tak! Musimy odkręcić tubkę z pastą czyli nasz algorytm będzie wyglądał następująco:  „Idź do łazienki, weź szczoteczkę, weź pastę, odkręć tubkę z pastą, nałóż pastę na szczoteczkę, umyj zęby”
  • A teraz uruchomcie wyobraźnię i budujcie wspólnie kolejne algorytmy czynności z życia codziennego: np. algorytm na wykonanie kanapki, algorytm na zrobienie sałatki owocowej, algorytm na ubranie się. Dobrej zabawy! Życzymy Wam przy tym dużo śmiechu!

 

Propozycje naszych nauczycieli na kolejne zabawy:

 

Opracowanie: Nauczyciele z Niepublicznego Przedszkola Iskierka w Krakowie

Udostępnij